Sunday, December 07, 2008

AIDILADHA (10 Zulhijah 1429)

Pada 8hb Disember 2008 bersamaan 10 Zulhijah 1429 Hijrah, seluruh umat Islam menyambut Hari Raya Aidiladha di seluruh dunia. Aku tidak juga ketinggalan untuk menyambutnya bersama-sama. Seperti biasalah, tiap-tiap kali je hari raya korban aku mesti turun padang membantu dalam kerja-kerja "mengerjakan " lembu untuk korban. Aku mula menolong sejak aku form 3 lagi. Agak lame gak tu. Tapi kali ni aku dh nekad untuk tidak terlalu agresif dalam membantu. Sebab aku nk kasi peluang kat budak2 mude yg berminat dalam lapangan kerja ni..hehehe..Tapi x salahkan cara aku ni. Sekali-sekala mesti la bg peluang kt budak2 muda yg baru membesar ni kn.


Aku dan beberapa kawan2 aku hanya melihat saja anak-anak muda ni tolong. Seronok gak tengok je diorang ni bt kerja..hehehe. Xpe, aku dh nekad dan niat aku baik. Nak kasi peluang kt budak2 muda ni merasa bila "mengerjakan" lembu ni..Kalau dulu, aku dan geng2 aku yang buat sume kerja tu. Tapi kali ni budak2 baru lak yg buat.

Memang seronok bile aku teringat kembali bile tibanya hari raya korban ni. Masa ni la aku dpt berjumpa kawan-kawan lame taman atau budak2 slalu sebut " otai2 lame"..bukan senang nk jumpe. Mase raya puasa jangan haraplah sbb masing2 balik kampung. Tapi bile raye korban ni lah kitorang dpt berjumpa.


Dulu aku slalu tolong dari A to Z. Dari nk tumbangkn lembu tu, sampai la kerja2 mengemas balik surau. Memang penat gler la. Korang bayangkan, aku dan 3 orang kawan aku je yg kemas sume. Yang sorang tu slalu je nk blik awal. Nasib baik la ade yg rajin. Boleh la aku mengelat cket..huhuuh.

Tapi xpe, skrang aku dh nmpak dh pelapis yg rajin2 dan boleh dikategorikan sebagai "boleh harap" atau pun pakcik-pakcik kt cni call " orang muda"..heheh..Dan sebab tu la aku dan kawan2 aku nak cari bakat baru bagi menggantikan kitorang yg otai-otai ni..hehehe

5 comments:

John said...

Wow. Beautiful pictures.
Fantastic.
Very nice blog.

Please visit:

http://global-homebiz.blogspot.com

Keep blogging.
Good job.

Faris said...

thanks for your comment.
very appreciate

Lord Biohazard said...

tak terlalu agressif dlm membantu pejadahnye...
ko tak tlg langsung kan?
dari pagi smpai la abis makan dok ngan ko nye payung je ke hulu ke hilir..

Opal Unite Blogs said...

tp seblm aku terlupe..boleh ker tgk DARAH...xpengsan ker..

Faris said...

haha..kuang asam nye hairy..hee
time ni aku dh leh tgk drh dh..hee